Aquesta web utilitza cookies pròpies i de tercers per oferir-te un millor servei. Al navegar, considerem que n’acceptes el seu l’ús. Més informació

Acceptar
02/03/2012 / Barcelona

Santiago Roncagliolo desvetlla les intimitats de grans artistes del segle XX a “El amante uruguayo”

L'escriptor peruà Santiago Roncagliolo ha presentat a Casa Amèrica Catalunya el seu darrer llibre, “El amante uruguayo”. Es tracta d'una documentada biografia de l'escriptor uruguaià Enrique Amorim, un personatge “camaleònic i farsant”, però també “fascinant”, que va alternar amb creadors com Federico García Lorca, Pablo Neruda, Picasso o Jorge Luis Borges. “Amorim ens explica com es va fer l'art al segle XX. No pensava que aquest personatge donés per a tant”, ha admès Roncagliolo davant l'auditori de l'entitat, un cop més, ple a vessar de públic.

A més de les intimitats d'aquests grans personatges, “El amante uruguayo” inclou enigmes d'irresistible interès. El més destacat és el de la presència d'una misteriosa caixa dipositada per Amorim al 1953 als voltants d'un monument inaugurat a Salto, a la frontera de l’Uruguai amb l’Argentina. El protagonista del llibre va escenificar l'episodi per donar a entendre que la caixa contenia les restes de García Lorca.

“Per un moment vaig pensar que García Lorca està enterrat a Salto”, ha assenyalat Roncagliolo, que immediatament ha matisat: “Amorim era un mestre de l'ambigüitat, un inventor del màrqueting. Amb ell mai se sap el que és o no veritat. Jo no dic que les restes de Lorca estiguin aquí, ho diu Amorim”.

A preguntes del públic, Roncagliolo ha informat que la Intendència de Salto s'ha interessat pel contingut de la caixa. “Jo no aspiraria a fer un gran circ mediàtic amb aquest assumpte pel risc a acabar fent el ridícul”, ha afegit.

Un altre dels moments destacats de la trajectòria d'Amorim –“un especialista en el terror gòtic a l'estil Alan Poe” – és quan va utilitzar el rumor d'una reunió, a casa seva, de Pablo Neruda amb la direcció del partit comunista de Xile. D’aquí, Amorim va convertir-se en icona del nou comunisme sorgit a Sud-amèrica després de la Segona Guerra Mundial.

Roncagliolo també ha remarcat la seva més que probable presència en la mítica reunió mantinguda per Picasso i l'actor Charles Chaplin, que hauria confós Amorim amb l'escriptor i filòsof francès Jean Paul Sartre.

Però Roncagliolo, que ha invertit dos anys de treball per fer realitat el llibre, ha subratllat que “l’amic de debò” d'Amorim era Jorge Luis Borges. L'autor argentí deia d'ell “que era comunista per dissimular el seu fracàs com a escriptor” i va vaticinar: “és molt simpàtic, però tots els seus amics l’oblidaran”.

Roncagliolo ha assenyalat l'encert del pronòstic de Borges: “Amorim va quedar esborrat de la història mentre els seus amics es convertien en els escriptors més destacats del segle XX”. Avui, “El amante uruguayo” reivindica la seva figura.